Diyanet’ten ‘Hz. Muhammed filmiyle ilgili açıklama

  • Google
  • Google
  • Google
  • Google
  • Google
  • Google
  • Google
Diyanet'ten 'Hz. Muhammed filmiyle ilgili açıklama

Diyanet’ten ‘Hz. Muhammed filmiyle ilgili açıklama

Diyanet’ten ‘Hz. Muhammed filmiyle ilgili açıklama

Filme onay verildiği ve bütçesine takviye sağlandığı yönündeki iddiaların doğru olmadığı kayıtlı açıklamada filmle ilgili değerlendirmede de bulundu. 

Diyanet İşleri Başkanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği’nden yapılan açıklamada   şöyle denildi:

“Geçtiğimiz günlerde gösterime giren ‘Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi’ isimli Hz. Peygamberin (SAS) doğumu ve çocukluğunu konu alan sinema filmi ile ilgili gündeme gelen dini ve toplumsal hassasiyetler dikkate alınarak aşağıdaki değerlendirmenin kamuoyu ile paylaşılması uygun görülmüştür.

1. Tarih her tarafında tüm peygamberlerin dinî, edebî ve sanatsal eserlere konu edildiği bilinen bir gerçektir. Ayrıca batıda ayrıca de doğuda bu kabil sanatsal eserlerin dinen yasal görülüp görülemeyeceği öteden beri tartışılagelmiştir. Bilhassa orta çağda Batı muhitlerinde bu konu bolca tartışılmıştır. Böyle bir tartışmanın geçmişte olduğu gibi günümüzde de devam ettiği ve muhtelif vesilelerle tekrarlandığı bilinmektedir. Bunda yadırganacak bir durum yoktur.

2. İslam’ın başlıca yolunu oluşturan kavrama, başlangıçtan itibaren Hz. Peygamberin (SAS) fotoğraf ve portresinin yapılmasını uygun görmemiştir. Hatta bu yaklaşımı ilk Müslüman neslin önde gelen simaları için de sergilemiştir. İslam pagan kültürünü ve putperestliği reddetmiş, Allah’ın tevhid ve tenzihini en temel inanç ilkesi olarak kabul etmiştir. Allah’ın tecsim ve teşbihini şiddetle reddetmiş bir dinin mensupları olarak Müslümanların büyük çoğunluğu inanç konusunda önceki milletlerin düştüğü hataya düşmemek için Hz. Peygamberin (SAS) müşahhaslaştırılmasını Diyaneten ve edeben yerinde görmemiştir. Bunda kendisinden önceki peygamberlerin ve azizlerin ikonlaştırılmasının ve bir nevi perestişe konu edilmesinin payının büyük olduğu herkesçe aşina bir gerçektir. Müslümanlar bu konuda benzer yanlışa yol açmamak için fazla daha alıngan davranmış; bunun yerine Hz. Peygamberin (SAS) maddesel özelliklerini tasvir eden şemâil türü kitaplar kaleme almış ve bunu estetik konusu yapan hilye-i saadetler meydana getirmişlerdir.

3. Hz. Peygamberin (SAS) hayatı modern zamanlarda tiyatro ve sinema gibi sanat dallarına da konu edilmiş, Müslümanlar, yukarıda açıklama edilen hassasiyetlerinin bir gereği olarak bu sanat dallarında da Hz. Peygamberin (SAS) fizik ve sureti hakkında zihinlerde bir fotoğraf ve imge oluşmamasına büyük özen göstermişlerdir. Batıda hastalıklı bir şart olarak ortaya çıkan İslâmofobik bir takım iddiaya göre sanat ürünleri, Müslüman kitlelerde bu konudaki hassasiyet ve duyarlılığı derin bir vesvese ve tedirginliğe dönüştürmüştür.

4. Bahse konu film, her ne kadar Hz. Peygamberin (SAS) hayatının ilk evrelerine ilişkin tarihsel gerçekliği yansıtma iddiası taşısa da filmin kimi bölüm ve sahnelerinde tarihsel gerçeklikten önemli biçimde uzaklaşıldığı ve hayali unsurlara yer verildiği müşahede edilmektedir. Filmde geniş Müslüman camianın hassasiyetleri konusunda tedbirli olmaya çaba edilmişse de muteber İslâm tarihi kaynaklarında bulunmayan hususlara manâlı oranda yer verilmiştir. Keza bu film örneğinde de görüldüğü gibi hiçbir senaryonun bütün anlamıyla Hz. Peygamberin hayatını ihata edemeyeceği ve bu konudaki sanatsal, edebi ürünlerin fakat kişilerin tasavvuru ile sınırlı kalacağı bir kere daha görülmüştür.

5. Filmde önceki peygamberlerin hayatlarında var olduğu kabul edilen bir takım anlatı ve acayip tasvirlerin, olasılıkla senaryoyu yükseltmek amacıyla Hz. Peygamberin (SAS) hayatına da yansıtıldığı görülmektedir. Batı muhitlerinde yaygınlaşan İslamofobik nefreti izale etme çabası takdir edilmekle birlikte, İslam’ın erken dönemine ait kimi genel kabul görmüş bilgilerle uyuşmayan ve tarihi gerçekliği zorlayan kurgusal unsurlar dikkat çekmektedir.

6. Filmin senarist ve yönetmeni, Başkanlığımız temsilcileri ile henüz film mantıksal bağ aşamasında iken bir takım temasları olmuş, Başkanlığımızca senaryonun sorunlu kısımlarına dair görüşler bu meyanda paylaşılmış ve görüldüğü kadarıyla bu saptama ve değerlendirmelerin bir kısmı dikkate alınmıştır. Filmin senaryosunda yönetmeninin ve çekildiği coğrafyanın dini-kültürel ufkunun dışına çıkma çabası görülmekle beraber, bu ufku aşmada ve bütün müslümanların ortak hissiyatına çevirmen olmada zorlandığı değerlendirilmiştir.

7. İslâm dünyasının belki de tarihinin en engebeli süreçlerinden geçtiği bir dönemde bahse konu filmi bahane göstererek ayrıştırıcı ve ötekileştirici yaklaşımlardan, mezhepçi söylemlerden güçlü olarak kaçınılmalıdır.

8. Başkanlığımızın söz konusu filme onaylama verdiği ve filmin bütçesine yardım sağladığı yönündeki haberlerin asılsız olduğu ve hiçbir şekilde gerçeği yansıtmadığı bilinmelidir.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.”

Pin It

MALATYA HABER | MALATYA | HABER MALATYA

Dünya Haberleri | Siyaset | Asayiş | Gazete Manşetleri | Ekonomi

Eğitim | Malatya Spor | Yaşam | Sağlık | Kanal Çocuk | Kültür Sanat

Sinema-Tiyatro | Müzik  | Magazin | Teknoloji | Malatyalılar

Akçadağ | Arapgir | Arguvan | Battalgazi | Darende | Doğanşehir | Doğanyol | Hekimhan | Kale | Kuluncak | Pütürge | Yazıhan  | Yeşilyurt

Yoruma Kapalı